Facebook is dood. Zegt men.

Facebook is dood. Zegt men. Facebook vergrijst en is alleen nog maar interessant voor ouderen. Vaders en moeders, opa’s en oma’s, die zijn actief op Facebook. Tieners en twintigers ruilen en masse  Facebook in voor snellere (chat)diensten zoals WhatsApp, Instagram en Tumblr.

Dat is althans wat diverse (ofacebooknline) trendwatchers zeggen. Al enige tijd circuleren er geruchten dat Facebook over zijn piek heen is, dat steeds meer jonge gebruikers afhaken.  Vorige maand bevestigde Facebook deze onheilstijding in haar jaargegevens: steeds meer jongeren hebben wel een Facebookprofiel, maar doen er niet zoveel meer mee.

Omdat jongeren dus minder interesse hebben in Facebook, wordt de gehele toepassing maar voor dood verklaard. Misschien een tikje voorbarig? Dat vindt Digital Media Consultant Sarah Wissink in ieder geval wel: zij beschreef onlangs vijf redenen waarom Facebook nog lang niet tot de eeuwige rustvelden behoort.

Wat betekent nu eigenlijk die afnemende populariteit voor bijvoorbeeld uw bedrijfspagina op Facebook? Moet u die nu maar gaan afschaffen? Foto’s van uw producten, acties en medewerkers op Instagram posten? Of een account aanmaken bij Google+ of Pinterest? Nee hoor, dat is paniekgedrag en niet per se noodzakelijk. Bedenk eerst eens of het erg is dat er minder jongeren op Facebook te vinden zijn. Zijn die tieners eigenlijk wel uw doelgroep? Of richt u zich juist op de 30-plussers?

De inzet van social media in uw marketing- en communicatiestrategie kan verschillende doeleinden hebben: van informeren tot (aankoop) stimuleren, van werven tot binden. Past u social media actief toe in uw bedrijfsvoering, dan is het zaak bij te blijven. Houd nieuwe ontwikkelingen in de gaten, probeer nieuwe applicaties en toepassingen uit. Zo merkt u vanzelf welke social media bij u, uw bedrijf en uw visie passen.

Heeft u hier geen tijd voor? Huur dan iemand in! Nog veel belangrijker dan op de hoogte zijn van alle nieuwste apps en snufjes: vergeet niet dat zelfs in onze continu veranderende (online) samenleving persoonlijk contact nog steeds het meest sociaal is. En deze vorm van communiceren verliest nooit aan populariteit!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


acht × = 40

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>